Slider

hur en arbetsdag kan se ut för mig som egenföretagare

måndag 4 mars 2019



Idag tänkte jag berätta hur det såg ut en måndag i februari då jag jobbade rätt intensivt hemifrån. Jag startade ju företag 2017 för att hålla fler föreläsningar och kunna ta betalt för dem, samt för att utveckla min verksamhet ytterligare. Det var ett bra beslut och som med alla andra yrken finns det för- och nackdelar med att jobba hemifrån och med en blogg och det som kretsar kring den. Men men, så här såg min jobbmåndag ut:

Today I thought I could tell you about a Monday in February when I worked from home and had a lot to do. I started my business in 2017 to be able to do more talks about living sustainably and also getting paid for it and developing my blog and other things I do. It was a good decision and like with all other jobs, this one has its good and bad sides. But anyway, this is how my work day was on Monday:





8.00 ish
Jag steg upp kring 8 och sade hejdå till min pojkvän som åkte iväg på jobb. Kokade upp lite te och fixade fram en frukost och satte mig vid bordet.

8 am ish
I woke up and said bye to my boyfriend who went to work. Boiled some water for my tea and made breakfast and sat down by the table.

**

8.40
Jag öppnade datorn och började jobba. På mitt schema idag stod marknadsföring av mina evenemang i februari, fotografering av bilder för ett inlägg om etiska klädmärken, slänga ihop en snabb poster om bloggfrukosten och skicka till Nano för att få upp det på Ratatas hemsida, skriva en lockande text till Kaffia om föreläsningen där, fotografera bilder för Instagram gällande kläder och klädbytesdag och annat som angår vårens föreläsningar. Samt eventuellt något annat.

8.40 am
I opened my computer and started working. My tasks were to market my events in February, taking photos for a post about ethical clothing brands, create a poster for my blog breakfast and send to Nano so that she could post it on Ratata's web page, write a nice text about my "lecture"/talk at Kaffia, take photos for Instagram about clothes and the event I had in Helsinki and other stuff related to my events this spring. And maybe something else.



11.00
Här slängde jag ihop lunch bestående av livets linsgryta (recept här, klick) och fullkornscouscous. Det går så snabbt att göra sådan lunch så jag kunde lätt leva på det. Grytan var några dagar gammal och viktig att ätas upp. Jag försöker verkligen slänga minimalt med mat i år.

11.00 am
I made a quick lunch, the best stew I know (recipe here, click) and couscous. This is such an easy and fast lunch to make, the stew was a few days old so I had to eat it. I am working hard to not throw away any food in 2019.

**

12.00
Här ringde man från Efter Nios radioprogram för att jag skulle vara med i det, så från att ha jobbat vidare på alla dagens upgifter i samband med lunchen, tog jag en minipaus och svarade i telefon och skrev in datumet i kalendern. Jag tycker det är en central del av att jobba med blogg och föreläsningar m.m., att kunna koordinera allt och faktiskt få allt att rymmas i kalendern och liksom svara på alla mail och inte tappa bort all info. Det är nog inte lätt alltid.

12 pm / noon
Efter Nio's radio program called and wanted me to join them in one episode, so after working for a while I took a break to answer this call. I wrote the date in my calendar. I think a big part of working with a blog and events and so on, is to coordinate everything and to actually make room for everything and answering all mails and not getting lost in this. You need to remember everything and it is not easy.



12.15
Fick ett mail om att vara med på TV, svarade på det. Fick också ett mail med följdfrågor om en intervju jag gjorde veckan innan och svarade på det. Eftersom jag hatar olästa mail och blir sjukt stressad av att veta att de finns, försökte jag vara snabb med att svara på allt och skriva in fler datum i kalendern. Samtidigt behöver jag meddela Fabbes om att jag är upptagen vissa datum så att jag inte dubbelbokar press/PR med caféjobb.

12.15 pm
I got a mail about being on TV, so I answered that. I also got a mail with follow up questions to an interview I made the week before so I answered that one as well. I hate unanswered mails and they stress me out a lot, so I tried being efficient and answering all of these and writing more dates in my calendar. At the same time I need to tell them at Fabbes that I will be away certain dates, so that I don't get double booked with PR stuff and working at the café.



Några fotojobb/uppgifter som haft att göra med bloggen och mitt företag. Some photos that have been part of my tasks as a blogger.

14.00
Jag började skriva det här inlägget för att jag insåg att det kunde vara intressant att veta hur en arbetsdag ser ut för någon med ett rätt så luddigt och svårförklarat företag som mitt. Än idag är det inte många som förstår hur det fungerar att jobba med blogg och liksom internet hemifrån, det är ett nytt sorts jobb. Jag har själv varit nyfiken på hur folk gör så ville gärna dela med mig av det med er. Varje måndag och arbetsdag skriver jag ju så klart inte om hur jobbet ser ut, utan i stället är det andra blogginlägg jag jobbar på. Jag har många utkast med halvfärdiga blogginlägg som kräver en del research innan de kan bli publicerade, så jag brukar slänga in nya kommentarer här och där i olika artiklar som väntar på publicering. Dessutom tycker jag att det är viktigt att bloggen inte är en renodlad miljöblogg, för jag vill också att folk skall känna att de vet vem Julia som person är, så jag försöker också fixa fram mer vardagliga och lättsamma blogginlägg varvat med de mer allvarliga. Det kanske inte låter som jobb att skriva blogginlägg som handlar om mitt liv och inte om miljön men det är faktiskt av högsta grad livsviktigt för bloggen och mitt företag. Det är väl det som kallas att bygga varumärke, jag vill att man kan associera mig och det jag gör med varandra. Är jag otrevlig och skriver om miljön blir det inte roligt att läsa. Är jag däremot en människa som alla andra, med dåliga och bra dagar, roliga skämt (hoppas jag) och liksom helt enkelt bara en person bakom allt det andra, då lockar det faktiskt mer att läsa. Jag gillar jättemycket bloggar som också skriver personligt utöver bloggens tema.

2 pm
I started writing this post since I realized that it could be interesting to know what a working day looks like in such an abstract kind of business like this one. It is still today hard for many people to understand how you can work with a blog and the internet from home, it is a very new kind of profession. I have been curious about this myself, so I want to share with you how I do. I don't write these kind of posts every Monday, of course, instead I write other posts. I have many drafts on my computer that require some research before being published, so I usually throw in some comments in them every now and then. I also think it is important that my blog isn't only about the environment, because I want my readers to know who Julia is as a person, so writing posts about my everyday life is important too. It doesn't maybe sound like work to write that, but actually it is a huge part of the brand. I want people to see both me and what I do. If I am being rude and write about environmental stuff, it won't be fun to read. If I am a human like all others who are reading this, with good and bad days, good jokes (I hope) and simply just a real person even though I work for our planet as well, it will make it more interesting to read. I love blogs that show a little bit of personality too.

14.30
Översatte blogginlägget till engelska.

2.30 pm
I started translating this post into English.

Bild från mina 20 h av arbete för att fota pärmbilden till min bok. A photo from the 20 hours I worked on getting a photo for the cover of my book.

15.30
Jag tog en liten paus efter översättandet och svarade sedan på ett mail gällande radiointervjun jag blev frågad om tidigare. Därefter knäppte jag av några bilder till Instagram för att lägga upp dem senare på kvällen och marknadsföra klädbytardagen.

3.30 pm
I took a break from translating this post and answered some mails about the radio interview I told about earlier. Then I took some photos for Instagram to post later and promote my events in February.

**

16.00
Här började jag känna mig ganska trött men efter att ha fått arbetslistan från Fabbes insåg jag att jag måste börja öva på mina föreläsningar inför nästa och därpå följande vecka redan nu, så jag satte igång med att i stora drag planera min PowerPoint och övade fram till klockan 17.

Jag jobbade alltså hemifrån i över 8 h, effektivt och som ni ser varierar uppgifterna mycket. Det gäller att vara beredd att ta emot och svara på mail hela den tiden man jobbar, för det kan helt ändra allting om man behöver vara på plats någonstans datum x även om man då eventuellt planerat annat. Jobbet är kul och det är himla skönt att själv få bestämma tidtabellerna men det är faktiskt krävande och väldigt stressigt. Jag ordnar de flesta av mina föreläsningar i vår helt själv och paniken då inte tillräckligt många anmäler sig etc är ganska stor. Samtidigt behöver varje föreläsning vara perfekt, övad till punkt och pricka och ändå låta spontan och avslappnad. När man väl föreläser skall man se glad ut, ha ett intressant kroppsspråk. ar-ti-ku-le-ra så satan och liksom vara det peppigaste som finns. Oberoende vad som händer under ytan. Och trots alla de timmar man lägger ner på att göra allt som ingår i jobbet, är det väldigt svårt att faktiskt få pengar för det, vilket är jobbigt. Så är det kanske i och för sig för alla egenföretagare i början men på riktigt så är min timlön säkert 1 euro. För fem marknadsföringsinlägg kanske en (1!) person nappar och anmäler sig. Om ens det. Man får ha tålamod och inte ge upp om man vill ha synlighet och alltid är det inte särskilt kul.

Men som sagt, jätteskönt att ha tidtabeller man själv bestämmer. Jag kommer att försöka ändra på hur jag jobbar, så att det blir exakt så som jag vill ha det. Man kanske inte kan ta bort stress helt och hållet men jag vill bli bättre på att hantera det och må bättre av det jag gör. Jag vill inte känna ångest över att en arbetsdag kommer utan vara pepp och glad över den. Fortfarande är jag orolig i hela kroppen innan en föreläsning och det är något jag måste jobba på. Men det är ju bra att vara sin egen chef och liksom ha möjligheten att jobba på exakt det man vill : )

4.00 pm
I started feeling tired but after seeing my working hours at Fabbes for the next days, I had to start practicing for my Zero Waste talks that I had the week after. I started planning my PowerPoint and worked on all that until 5 pm.

I worked from home for 8 hours, efficiently. As you can see my tasks change and vary a lot. I need to be prepared to answer mails all the time while I am working, since that can change everything depending on what I have in my calendar. I need to be able to be everywhere that I have promised to be at and so arranging my calendar is very important. This job is fun and I love making my own schedules but it is also very demanding and stressful. I arrange most of my events myself and the panic when not enough people want to participate is big. At the same time each event has to be perfect, practiced perfectly and still seem very chill and laid-back. While talking during my lectures I need to look happy, have an interesting body language, pronounce every word perfectly and just be inspiring as fuck. And even though I put a lot of effort and so many hours of work into this, it still is so difficult for me to make money from it. I guess most entrepreneurs know the feeling but seriously my salary is like 1 € per hour. If not less. I might get one (1!) person from five different marketing posts. Patience is the key here and not giving up if you want visibility. Not fun. But as I said, I love working according to my own schedule.

I will try to change the way I work so that it feels good every time. I can probably never get all of my stress removed but I can get better at handling it and to feel better about what I do. I don't want to feel anxious about a work day but instead feel excited about it. I am still worried in my whole body before a lecture and that is something I need to work on. But that is good about being your own boss, you decide what you want to work on : )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Search This Blog

Använder Blogger.

Widget No.3

You can use this area to add any widget you want.

Social

Pages

BTemplates.com

Theme Designed By Hello Manhattan

Your copyright

Your own copyright