onsdag 8 januari 2020

rabbit food 2.0 - brain food



Hehe sorry! Men här kommer ännu ett inlägg om Näringsjägaren-boken som ändrat mitt liv. Jag har så länge varit en person som inte alls brytt mig om hur jag mår av det jag äter, det har varit glass i stora lass och kakor som fått agera lunch, mången mången gång (sådant är iofs bra för själen men det får inte bli det som sker dagligen i månader). Jag har liksom inte orkat bry mig om hur trött och ledsen det gjort mig eller hur stor orsak det antagligen var till min otroligt illa akne jag fick i Köpenhamn.. men när jag äntligen lånade NJ på bibban så ändrades allt, framförallt min attityd till bra mat.

Bra mat är för mig mat som ger den energi man behöver. Näringsämnen men samtidigt sådant man tycker är gott.


// Hehe sorry! But here is yet another post about the book Nöringsjägaren ("nutrition hunter") that changed my life. For a long time I have been a person who doesn't give a shit about how the food I eat affects my well-being, I've eaten so much ice cream and cakes for lunch, many many times (this is however good for the soul every now and then but it gets dangerous when you do that daily for months). I haven't cared about why I've been tired and sad and not really blamed food for the crazy acne I got when I lived in Copenhagen.. but when I finally borrowed this book from the library, everything changed, mostly my attitude about healthy food.

Healthy food in my opinion, is food that gives your body what you need, the right kind of energy. And it has to be delicious too.



Under hösten kliade det liksom, jag kände att något höll på att förändras. Och när jag sedan hörde om dokumentären Din hjärna och hur hjärnan påverkas negativt av den livsstil som är "normal" i dagens samhälle, så blev allt ännu mer intressant. Plussa ihop boken och dokumentären med mycket självreflektion så kommer vi till dagens ämne. Nämligen att jag nu tycker det känns kul att försöka göra sådant som min kropp och framförallt hjärna mår bra av.

Och förresten, se dokumentären!! Skitbra. Finns på SVT Play fram till april.

De senaste veckorna, kanske månaden, har jag försökt äta så mycket mer grönsaker än jag tidigare år gjort. På min smörgås försöker jag ha både sallad, gurka, paprika och alfalfagroddar och i mina smoothies slänger jag gärna med en dold liten broccolibit eller grönkålsblad. Och vips har jag ätit mer grönsaker än under hela föregående månad, bara under en morgon.


// I've been feeling something new inside of me lately, a feeling that things were about to change. And when I heard about the documentary Din hjärna ("your brain") and how our brains are affected by today's "normal" lifestyle, in a negative way, everything got even more interesting. Add the book and the documentary to a lot of thinking and it will take you to today's theme. Which is how I now think it feels fun to try to do things that are good for my body and mostly my brains.

And btw, watch that documentary!! It's really good but in Swedish. You'll find it at SVT Play until April.

For the last few weeks, maybe the last month, I have been trying to eat a lot more vegetables than the years before. On my sandwiches I try to have both lettuce, cucumber, pepper and alfalfa sprouts and in the smoothies I make I often throw in a piece of broccoli or some kale. And suddenly I've eaten more vegetables than the whole month before, in just one breakfast.



Idag gjorde jag en fantastiskt god och nyttig sallad. Nyttig således att den innehöll så mycket variation och samtidigt såg så fin ut att mina ögon blev glada : )

Det här hade jag i:
En näve alfalfagroddar, en näve grönkålsblad, några körsbärstomater, hackad blomkål, någon matsked fermenterad rödbeta, lite fermenterad ingefära, gurka, en näve ärtproteinkross, en näve rostade solrosfrön, lite pressad lime på, lite pepparrot för att det råkade finnas och så lite lönnsirap på för att ge perfekt kombo av alla smaker typ. Det här var helt galet gott och t.o.m. mättande fast det på bild bara ser ut som sallad typ.

Nu kanske ni undrar varför det här skrivs här men grejen är att jag själv blivit så glad av att tycka att det är roligt och givande att äta sådant som min hjärna behöver.. och kanske någon annan som behöver lite inspiration och ork kan känna sig glad av det med. Näringsjägaren fungerar kanske inte på alla därute men för mig var det en helt avgörande bok, ingen annan bok eller bloggtext har någonsin tidigare fått mig att känna att det finns hopp. Att man kan äta gott och nyttigt samtidigt vill säga. Ni hittar dem också på nätet: foodpharmacy.se

Hoppas ni gillar! Vad är er bästa hjärnmat?


// Today I made this amazing delicious and healthy salad. Healthy because it contained so much variation and was beautiful to look at : )

I put this in my salad:
A handful of alfalfa sprouts, a handful of kale, some cherry tomatos, diced cauliflower, some fermented beet root and ginger, cucumber, a handful of dried pea protein, a handful of sunflower seeds, some lime juice, some horseradish because I happened to find some and some maple syrup to create the perfect combination of flavors.

Now you might be wondering why I write this here but the thing is that it makes me so happy that I finally think it's fun to eat what my brains need.. and maybe someone else needs some inspiration and a feeling that healthy food can feel good too. This book might not be for everyone out there but it really did change my life, no other book or blog text has ever made me feel that there is hope to change my habits. Eating good but still tasty food that is. You'll find them online here: foodpharmacy.se

I hope you liked this! What is your favorite brain food?

4 kommentarer

  1. Så bra! Vi äter en grön smoothie till frukost å har gjort det sen augusti! Killen gör den och jag diskar mixern! Vi har i: fryst spenat, frysta ärter o morötter, 2 gröna banener, 3dl havregryn, havremjölk, jordnötssmör, kardemumma, kanel o. Nejlika. Så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra!! Tänk vad mycket det ryms i en smoothie som man inte måste "tvinga" i sig (jag är t.ex. inte superivrig på gröna blad vanligtvis men den vägen går det så fint!). Och din smoothie låter så god! kram

      Radera
  2. Fick också en aha-upplevelse när jag läste den boken! Tycker om deras tankesätt att man ska addera bra saker till sina måltider istället för att tänka att man måste utesluta! Att dricka en smoothie fullproppad med nyttigheter försöker jag göra till en rutin nu för iår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kände jag också, exakt det där. Att vad skönt att det inte är en rad regler med "aija baija" utan snarare: ät OCKSÅ det här! Det har gjort att det känns som en fröjd att lägga till. Verkligt bra bok, glad att du också läst den <3 dessutom var den rolig med alla deras egna tankar. kram

      Radera

Använder Blogger.

Social

latest on Instagram @groniabo

Search This Blog